keskiviikko 18. tammikuuta 2012

Diabetes


Huomasin vuoden 2005 syksyllä kuinka oma jaksaminen oli heikkoa. Aluksi luulin tämän johtuvan masennuksesta, sillä minulle hyvin läheinen ihminen oli juuri kuollut kesällä. Saatoin nukahtaa kesken koulutuntien ja en jaksanut keskittyä mihinkään.

Puhuin tästä terveydenhoitajan kanssa monta kertaa ja hän sukurasitteen vuoksi päätti mitata verensokerit, jotka olivat vähän koholla. Tämän takia sain lähetteen sokerirasitus-testiin ja siellä todettiin alkava diabetes. 

Olin elänyt diabeetikon kanssa koko ikäni, joten itselleni uutinen ei tullut kamalana shokkina. Kaikki muut tuntuivat enemmän itkevän ja murehtivan puolestani, koska diabeteshan on vakava sairaus. Parin vuoden päästä haimani lopetti insuliinin tuotannon kokonaan ja tämän takia olin taas hyvin väsynyt, masentunut, ahdistunut ja keskittyminen oli vaikeata. Tämä kuitenkin saatiin kuntoon lisäämällä insuliinipistoksia.

En ole itse tähän päivään mennessäkään saanut minkäänlaista kohtausta verensokereiden heittelyiden takia. Huonoa oloa on kyllä ollut ja välillä sairaana on joutunut korjailemaan korkeita verensokereita. Tämän vuoksi en murehdi sairauttani ja olen aika luottavainen diabeteksen hoidon suhteen.

Pistän itseeni kaksi kertaa päivässä pitkävaikutteista ja lyhyt vaikutteista insuliinia sitten ennen aterioita. Säännöllinen syöminen on avainsana koko hoidossa. Olen kyllä itsekin huomannut, että jos en neljän tunnin välein syö, niin loppujen lopuksi olen todella kiukkuinen. Kuitenkin voin syödä paljon enemmän ns. herkkuja kuin esimerkiksi toisen tyypin diabeetikko (kiitos insuliinien!), mutta pidempi mässäily kyllä aiheuttaa huonoa oloa ja väsymystä. Lisäksi alkoholin juominen on vähentynyt, koska siitä seuraa yleensä kolmen päivän krapula!

Tässä nyt minun diabetes-tarinani. Kiva tauti se ei ole ja monesti iskenyt epätoivo, kun välillä haluaisi vaan syödä mitä haluaa ja miten haluaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti